Η συμπερίληψη στην πράξη: προάγοντας τις ηθικές αξίες με εργαλείο τη βιωματική μάθηση και τον πολιτισμό

 

Η συμπερίληψη στην πράξη: προάγοντας τις ηθικές αξίες με εργαλείο τη βιωματική μάθηση και τον πολιτισμό

Δρ.Μουσουλή Μ., Καρατάσιου Α., Δρ.Γκανέτσου Χ., Κρούπης Η.

Το project υλοποιήθηκε με την συνεργασία καθηγητών του ΕΕΕΕΚ Ηρακλείου Αττικής και του Πρότυπου Λυκείου Αναβρύτων και παρουσιαστηκε στο 1ο Επιστημονικό Συνέδριο με θέμα:

"Η Ποιότητα στην Εκπαίδευση: Προωθώντας μια Δυναμική Προσέγγιση"

Περίληψη

Σκοπός του πολιτιστικού προγράμματος είναι η ανάπτυξη του ατόμου και της κοινωνίας στο σύνολο της μέσω της συμπερίληψης. Αναλυτικότερα, επιμέρους στόχοι αποτέλεσαν η ανάπτυξη της συνεργασίας, η σύσφιξη διαπροσωπικών σχέσεων και το χτίσιμο της εμπιστοσύνης μεταξύ της ομάδας, η ενεργή εμπλοκή και ανάληψη πρωτοβουλιών όλων των μαθητών/τριών, η καλλιέργεια της ενσυναίσθησης και της αλληλοβοήθειας, η βιωματική προσέγγιση μέσω ακουστικών, οπτικών, απτικών, κιναισθητικών και οσφρητικών ερεθισμάτων, καθώς επίσης η ανάπτυξη της συνεργασίας μέσω εξάσκησης αδρών και λεπτών δεξιοτήτων. Στο πρόγραμμα συμμετείχαν μαθητές/τριες από το Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Ηρακλείου Αττικής και από το Πρότυπο Λύκειο Αναβρύτων. Οι μαθητές ενεπλάκησαν ενεργά στην εκμάθηση παραδοσιακών χορών από συγκεκριμένα γεωγραφικά διαμερίσματα ενώ παράλληλα εκτελούσαν στο εργαστήριο μαγειρικής και ζαχαροπλαστικής παραδοσιακές συνταγές από τις αντίστοιχες περιοχές εξασκώντας πληθώρα δεξιοτήτων. Η διδακτική μεθοδολογία που χρησιμοποιήθηκε ήταν η βιωματική μάθηση και οι τεχνικές ο καταιγισμός ιδεών, η χαρτογράφηση των εννοιών, η κριτική σκέψη, η δημιουργική σκέψη, η συνεργασία, η επικοινωνία, η ανατροφοδότηση, ο αναστοχασμός. Η ομαδοσυνεργατική μέθοδος σε συνδυασμό με την συνεργατική μάθηση, η χρησιμοποίηση διαθεματικών δραστηριοτήτων και η μάθηση μέσω βιωματικών ερεθισμάτων πάντα προσαρμοσμένα στις ανάγκες του κάθε μαθητή/τριας ξεχωριστά, οδήγησαν στο να δημιουργηθεί ένα εποικοδομητικό μαθησιακό αποτύπωμα. Κατά τη διεξαγωγή του προγράμματος παρατηρήθηκε σύσφιξη των σχέσεων της ομάδας των μαθητών/τριών διαφορετικών τάξεων και μεταξύ των μαθητών/τριών των δύο συνεργαζόμενων σχολείων. Οι μαθητές συνεργάστηκαν σε ένα κλίμα αποδοχής, αμοιβαίου σεβασμού όπου η προσωπική γνώμη του κάθε μαθητή/τριας εισακούγονταν και γίνονταν σεβαστή σε ένα περιβάλλον αλληλοαποδοχής. Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε έχοντας ως γνώμονα την ισότητα μεταξύ των μελών που συμμετείχαν. Έτσι όλοι είχαν ενεργό ρόλο, παρατηρήθηκε αύξηση της αυτοπεποίθησης ενώ ταυτόχρονα προωθήθηκε η ανάληψη πρωτοβουλιών των συμμετεχόντων μαθητών/τριών σε μια μικρογραφία της κοινωνίας όπως είναι η σχολική τάξη.

Λέξεις κλειδιά: Ειδική αγωγή, συμπερίληψη, πολιτισμός, βιωματική μάθηση, ενσυναίσθηση

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνήσετε στο mousouli@hotmail.com

Dr. Μαρία Ι. Μουσουλή
                                                                                                Msc Ειδική Φυσική Αγωγή

                                                                                            DhD Φυσική Αγωγή

Σχόλια