Τα replays είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα δημιουργίας παιχνιδιών για την ανάπτυξη και καλλιέργεια δεξιοτήτων λεπτής και αδρής
κινητικότητας φτιαγμένα από επαναχρησιμοποιούμενα υλικά με μηδενικό αποτύπωμα
στον πλανήτη. Αναλυτικότερα, η χρησιμοποίηση
των παιχνιδιών (από παιδιά αλλά και από ενήλικες, οι οποίοι χρήζουν θεραπείας)
συμβάλλει στην εξάσκηση της αυτοσυγκέντρωσης, της προσοχής, της λεπτής και
αδρής κινητικότητας, του συντονισμού των κινήσεων, την ενδυνάμωση των μυϊκών
ομάδων και την αισθητηριακή επεξεργασία ερεθισμάτων. Παράλληλα το προϊόν μπορεί
να χρησιμοποιηθεί σε εκπαιδευτικά προγράμματα ατόμων με διαταραχές αυτιστικού
φάσματος τα οποία χρειάζονται να αναπτύξουν και να καλλιεργήσουν την ικανότητα
αισθητηριακής επεξεργασίας.
Οι μαθητές χρησιμοποιώντας τις αρχές της
κυκλικής οικονομίας κατασκεύασαν υλικό, το οποίο χρησιμοποίησαν οι ίδιοι και οι
συμμαθητές τους στο μάθημα της ειδικής φυσικής αγωγής. Η δημιουργία των παιχνιδιών αποσκοπεί στην ευαισθητοποίηση των παιδιών και των ενηλίκων για την
προστασία του περιβάλλοντος και την εφαρμογή της κυκλικής οικονομίας επαναχρησιμοποιώντας
υλικά τα οποία αντί να καταλήξουν στα σκουπίδια ή στους κάδους ανακύκλωσης τα
επαναχρησιμοποιούν για να δημιουργήσουν παιχνίδια ανάπτυξης και καλλιέργειας
δεξιοτήτων. Οι μαθητές μέσα από το πρόγραμμα ανέλαβαν ρόλους και πρωτοβουλίες ενώ ταυτόχρονα καλλιεργήθηκαν ιδέες όπως αυτές της αλληλοβοήθειας, της συνεργασίας, του
αλληλοσεβασμού, της αποδοχής και της ένταξης σε κοινότητα μάθησης. Παράλληλα η
δράση έχει ως στόχο την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση ολόκληρης της
εκπαιδευτικής και μαθητικής κοινότητας σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος
και της κυκλικής οικονομίας.
Η
σύλληψη της ιδέας έγινε από τους μαθητές οι οποίοι ήθελαν να δημιουργήσουν
παιχνίδια τα οποία θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν στο μάθημα της ειδικής
φυσικής αγωγής οι ίδιοι, οι συμμαθητές τους αλλά και άλλα παιδιά τα οποία
φοιτούν σε παρόμοια σχολεία με το δικό τους. Οι πρώτες ύλες που
χρησιμοποιήθηκαν ήταν υλικά από την κουζίνα, τα οποία έχοντας κάνει τον κύκλο
τους, πήραν πάλι ζωή αυτή τη φορά μετατρεπόμενα σε παιχνίδι. Η ομάδα οργανώθηκε
και δόθηκε το βήμα σε κάθε μαθητή να εκφραστεί ελεύθερα, να πει τις ιδέες του
και να προσπαθήσουν να τις υλοποιήσουν. Μοιράστηκαν ρόλοι σε κάθε μαθητή έτσι
ώστε να μπορεί να διεξαχθεί το πρόγραμμα με οργάνωση. Το όνομα που επιλέχθηκε για την επιχείρηση ήταν “replays”
re=ξανά plays=παίζω ενώ ακούγεται place=τοποθετώ, ο ακροατής μπορεί να καταλάβει
επανατοποθετώ, δηλαδή επαναχρησιμοποιώ , ξαναπαίζω.
Τα παιχνίδια που
δημιουργήθηκαν ήταν τρία:
Soft Ball: Το soft ball είναι ένα
μπαλάκι το οποίο είναι φτιαγμένο από μπαλόνι και όσπρια (φακή ή, φασόλια ή
ρεβίθια). Το μπαλόνι που χρησιμοποιείται είναι 30 εκ και τα όσπρια με τα οποία
γεμίζει το μπαλόνι 130γρ +/- 5γρ.
Pon-Pon Game: Το δεύτερο παιχνίδι
ονομάζεται pon-pon game. Περιλαμβάνει έναν αυγοδάρτη μήκους 30εκ. όπου μέσα στα
κενά του τοποθετούνται 50 pon-pon.
Ring Game: To τρίτο παιχνίδι ring
game είναι ένα παιχνίδι στόχου. Η βάση είναι κατασκευασμένη από μια ξύλινη βάση
για ρολό κουζίνας διαμέτρου 10εκ. στην οποία έχει τοποθετηθεί ο εσωτερικός
κύλινδρος ενός ρολού κουζίνας μήκους 60εκ. Οι κρίκοι είναι φτιαγμένοι από
χάρτινα πιατάκια για πάρτυ από τα οποία έχει αφαιρεθεί το εσωτερικό τους.
Η δημιουργία των παιχνιδιών έχει ως απώτερο στόχο να δώσει λύση στο πρόβλημα του υπερκαταναλωτισμού. Γίνεται φανερό πως με απλά υλικά τα οποία θα μπορούσαν να καταλήξουν στο κάδο κατασκευάστηκαν παιχνίδια, η δημιουργία των οποίων συμβάλλει στη μείωση των πλαστικών. Μ' αυτό τον τρόπο οι αρχές της κυκλικής οικονομίας συμβάλλουν στην προστασία του περιβάλλοντος και του πλανήτη.
Συμβουλή: Η συμμετοχή σε εκπαιδευτικό πρόγραμμα μπορεί να τονώσει την αυτοπεποίθηση των μαθητών, να τους δοθεί η ευκαιρία να πάρουν πρωτοβουλίες, να νιώσουν μέλη μιας ομάδας η οποία αποδέχεται και σέβαται τις ιδέες τους.
Dr. Μαρία Ι. Μουσουλή
Msc Ειδική Φυσική Αγωγή
DhD Φυσική Αγωγή
Απαγορεύεται η αναδημοσίευση ή αναπαραγωγή του άρθρου χωρίς την άδεια της συγγραφέως.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου